Mi az az elektromos autó?
A tisztán elektromos járműveket kizárólag villanymotor hajtja, amelynek energiaellátását az autó akkumulátora biztosítja. Hatótávolságukat az határozza meg, hogy az akkumulátor meddig tudja elektromos energiával ellátni a motort. Amikor az akkumulátor lemerül, akkor fel kell tölteni, egyébként a jármű nem tud tovább haladni.
A hybrid járműveket kétféle motor tudja hajtani – elektromos motor és/vagy belsőégésű motor. Ezek az autók általában kisebb kapacitású akkumulátorral vannak felszerelve, amely 20…50km távolság megtételéhez elegendő elektromos energiát tud tárolni. Amíg ez az energia kitart, addig a jármű ugyanúgy működik, mint egy tisztán elektromos autó. Ha azonban az akkumulátor lemerült, akkor a hajtást átveszi a belsőégésű motor, amely már benzint, vagy gázolajat fogyaszt a gépkocsi üzemanyag tartályából.
Az elektromos autók akkumulátorát rendszeresen fel kell tölteni, hiszen ez biztosítja a jármű energiaellátását. Ezt az energiát az elektromos hálózatból a töltőkábelen keresztül kell az akkumulátorokba vezetni.
Az elektromos járművek töltésére vonatkozó szabvány az intelligens töltőket három csoportba sorolja: Mode 2, Mode 3 és Mode 4 töltő
A Mode 2 töltőkkel konnektorokból lehet tölteni az elektromos autót. Bármilyen 230V-os háztartási konnektoron keresztül kapcsolódhatnak az elektromos hálózathoz. A Mode 2 töltők legjobb példái az elektromos járművekhez gyári tartozékként adott töltőkészülékek. Ezek egyik végén egy villásdugó van, amit a konnektorba kell dugni. A kábel másik végén egy nagyméretű, speciális csatlakozó van, amivel a töltőt a jármű töltőbemenetére lehet kapcsolni.
A Mode 3 töltőpontok képesek 3,7kW…22kW, de akár még ennél nagyobb teljesítménnyel is tölteni az elektromos járműveket. Lehetnek 1 fázisú (230V), vagy 3 fázisú (3x230V) berendezések. A Mode 3 töltőket hívják a köznyelvben „fali” töltőknek, „gyors” töltőknek is. A köztéri, nyilvános töltőállomások többsége is Mode 3 „gyorstöltő”. Ilyen fali gyorstöltőt bárki felszerelhet a garázsába, vagy elhelyezhető a munkahelyi parkolóban is. Hogy mekkora teljesítményű legyen a töltő, annak a szabvány előírásain kívül csak a jármű fedélzeti töltője és az ingatlan villamos hálózata szab határt.
Fontos ugyanis figyelembe venni, hogy egy ingatlan elektromos hálózata összetett rendszer. A vezetékek, az elektromos közmű-bekötés a háztartás általános igényeire méretezettek és nem biztos, hogy van a rendszerben elegendő tartalék ahhoz, hogy egy olyan nagy teljesítményű fogyasztót, mint a töltőkészülék, bővítés nélkül be lehet a hálózatba kötni.
Az tehát, hogy autójához milyen teljesítményű töltőt tud használni, alapvetően két tényezőtől függ:
• Autója milyen maximális teljesítménnyel (maximális töltőárammal) tölthető, amit a jármű fedélzeti töltőjének teljesítménye határoz meg;
• Az elektromos hálózat milyen maximális árammal terhelhető a töltés során és ennek megfelelően milyen maximális teljesítményű töltőpontot telepíthet.
A fali töltők általában kétféle módon csatlakoztathatók az autóhoz. A fix kábeles változatok esetében a töltőkábel egyik vége fixen be van kötve a töltőpontba, a másik végére pedig az autó töltőbemenetéhez illeszkedő csatlakozó van szerelve. Ezt kell az autóba bedugni. Használata nagyon egyszerű, pillanatok alatt lehet a járműhöz (vagy a járműről) (le)csatlakoztatni.
A másik – ú.n. csatlakozós – megoldás esetén a töltőponton egy csatlakozó aljzat van, amihez külön töltőkábel kell használni. Ennek egyik végén olyan csatlakozó van, ami illeszkedik a töltőponton lévő aljzatba, a másik végén pedig olyan, ami az autó töltőbemenetéhez passzol. Ennek a megoldásnak a nagy előnye, hogy ezt a töltőkábelt a töltőpontról le lehet csatlakoztatni, az autóban lehet tartani és bárhol, bármikor használni. A töltőpontok aljzatai ugyanis egész Európában szabványosak, így ugyanazzal a kábellel bármely nyilvános töltőhöz lehet csatlakozni.
Villámgyors töltés egyenárammal
Létezik olyan megoldás is, amikor az akkumulátort ú.n. villámtöltőkkel töltik. Ezek a töltéshez nagyfeszültségű (450…1000V) egyenáramot használnak, akár 150…400 Amper áramerősséggel. Ez a töltés nem a jármű fentebb említett fedélzeti töltőjén keresztül történik, hanem egy attól funkcionálisan különböző töltésszabályozón keresztül. Az egyenáramú, ú.n. Mode 4 „villám” töltőkkel az elektromos autók teljesen lemerült akkumulátorát 30…40 perc alatt akár 80%-ra is fel lehet tölteni
Az egyenáramú töltők nagy beruházás-igényű, drága berendezések. Általában csak olyan helyeken telepítik, ahol valóban nagyon gyors töltésre van szükség (pl. autópályák mentén).
A Mode 4 töltők a szabvány előírása szerint csak fix kábelesek lehetnek, aljzat nincs rajtuk, saját töltőkábellel azokhoz nem lehet csatlakozni.
Az elektromos autók töltőinek telepítése
Ha úgy dönt, hogy elektromos autója töltéséhez (Mode 3) gyorstöltőt vásárol, akkor azt garázsában, vagy ahol autóját tárolja, fel is kell szerelni. A töltőket csak szakképzett villanyszerelők helyezhetik üzembe. Ha kültéren kell a töltőpontot elhelyezni, akkor ellenőrizni kell, hogy az erre alkalmas-e. Kültéri elhelyezéshez az eszköznek javasolt legalább IP54 védettségűnek lennie.
A töltőkábelek speciális csatlakozókkal kapcsolódnak a járművek töltőbemeneteire
A töltés befejeztével a töltőkábeleket a töltőaljzatból mindig ki kell húzni! A töltőkábelt esőben, hóban is használhatja, de ügyeljen arra, hogy a csatlakozó vízbe, sárba ne kerüljön, a csatlakozót nedvesen soha ne tisztítsa! A töltőkábelek és csatlakozók karbantartást nem igényelnek.